Entrevista. Jordi Isanta, Director General de MITON

12/11/2024

Planta de Miton
“Una de les funcions que tenim els CET és […] fer veure a les empreses ordinàries que aquestes persones estan perfectament capacitades per treballar en qualsevol sector”

El vostre CET és molt peculiar, ja que és una planta industrial, cosa poc habitual entre els centres especials de treball. Ens pots fer cinc cèntims dels seus orígens?
MITON es va fundar a l’any 1989 i des de el seu origen es un Centre Especial de Treball. Un dels fundadors, en Josep Mª Solanellas, és pedagog d’educació especial i en aquells anys 80 coneixia la problemàtica sobre la dificultat que tenien els seus alumnes per entrar en el món laboral. L’ocupació en un Centre Especial de Treball era una sortida professional adient per a aquells estudiants i es va fundar MITON amb l’ esperit d’oferir feina a aquest col·lectiu.
Els inicis van ser difícils?  Cóm ha estat la seva evolució?

L’evolució s’ha anat produint amb la constant adaptació a cada moment. En moments d’expansió es va poder créixer en instal·lacions i plantilla i en moments de crisis hem adaptat l’estructura a la necessitat de cada moment.Detall de la plantadel CET Miton. Imatge cedida per Miton per a l'entrevista

– A què es dedica Miton, avui, quants treballadors té i quines són les feines que fan els treballadors amb discapacitat?
MITON és, des dels seus inicis, una empresa que ofereix serveis de manipulats. Els serveis mes habituals són el muntatge de productes, la preparació de pacs promocionals i col·locació de sleeves, que són unes faixes de plàstic que decoren els envasos.

“Tenim una plantilla de 170 persones amb gairebé un 90% de personal amb discapacitat, la major part dels quals fan tasques d’operaris

Actualment tenim una plantilla de 170 persones amb gairebé un 90% de personal amb discapacitat, la major part dels quals fan tasques d’operaris. En funció dels encàrrecs que tenim dels nostres clients distribuïm el personal entre les 27 línies de producció i repartim les tasques en funció de les capacitats de cada persona.
– Quins tipus de discapacitat tenen els treballadors? I amb quins perfils d’edat treballeu?
Tenim tot tipus de discapacitats però certament els grups més importants són els perfils intel·lectuals i mentals. Les edats són molt variades, tenim personal de totes les edats, però el grup majoritari és el  de persones de 35 a 45 anys.
– Quina és la reacció dels vostres proveïdors, clients i altres col·laboradors quan saben que els vostres productes els fan persones amb discapacitat? Amb quin tipus  de clients treballeu?
Els nostres principals clients són grans empreses o empreses que venen a grans corporacions. Pel nostre perfil de client, tot i que el seu valor més important és la qualitat del producte acabat, actualment aquestes grans empreses es fixen polítiques de Responsabilitat Social Corporativa (RSC), que valoren la contractació d’empreses que fomentin la inclusió laboral i, per tant, ens valoren molt positivament com a CET.

Treballador de Kiton fent tasques de manipulació. Imatge cedida per Miton

– Creieu que ajudeu a sensibilitzar i trencar prejudicis sobre les seves capacitats?
Sense cap mena de dubte, una de les funcions que tenim els Centres Especials de Treball es donar a conèixer la capacitat de treball dels nostres empleats i fer veure a les empreses ordinàries que aquestes persones estan perfectament capacitades per treballar en qualsevol sector. En moltes visites hem rebut comentaris molt positius en aquest aspecte.
– Us trobeu amb algun problema derivat de la discapacitat dels treballadors? 
Els problemes que apreciem no venen per la discapacitat sinó per l’ evolució de les persones. L’ envelliment de la persona o l’augment de la gravetat de la seva patologia tenen, en molts casos, un procés molt lent de revisió per part de l’administració i triga en el seu reconeixement. Això genera complicacions a l’hora de conciliar la tasca laboral, ja que les capacitats reals de la persona no són les que haurien de tenir reconegudes.
– Us ocupeu vosaltres de la seva formació?
Si, cada any preparem un pla de formació per a tota la nostra plantilla. Tenim cursos de millora professional o de millora personal. En funció de cada curs, contractem professors externs que s’ocupen de la formació o, en altres casos, és el nostre equip del departament social qui prepara els programes i imparteix la formació.

“Estem molt orgullosos d’haver aconseguit la llicència, per part de la Agencia Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris (AEMPS), per poder manipular medicaments i productes farmacèutics” 


– Ens pots explicar alguna fita-èxit-projecte del qual estigueu especialment orgullosos i valgui la pena compartir?
Estem molt orgullosos d’haver aconseguit la llicencia per part de la Agencia Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris (AEMPS) per poder manipular medicaments i productes farmacèutics.
Per obtenir aquesta certificació hem fet un gran esforç per adaptar les instal·lacions i els processos a les normes que aquest sector exigeix. El gran repte ha estat formar la plantilla en bones pràctiques de fabricació de productes farmacèutics i demostrar que hem assolit els coneixements del curs.
– I algun projecte de futur o novetat que puguis avançar?
El principal projecte de futur que tenim es la transformació digital de la nostra organització. En aquest àmbit, hem iniciat un procés que esperem que en el futur pugui ajudar-nos a millorar les nostres relacions amb l’ entorn de clients, proveïdors, administració, etc.

“En tots els sectors, la unió fa la força i és totalment necessari formar part d’una entitat que ens representi, ja que individualment som molt poca cosa”


– Per què aconsellaries a responsables d’altres CET que formessin part de la federació? Què els pot aportar la federació? I que podeu aportar vosaltres a la federació?
En tots els sectors, la unió fa la força i és totalment necessari formar part d’una entitat que ens representi, ja que individualment som molt poca cosa i tots tenim unes mateixes necessitats; per tant, és imprescindible formar part de la federació.
La federació ens aporta coneixement i cobertura davant l’administració. També es punt de trobada amb altres CET i ens permet conèixer altres entitats amb les mateixes necessitats. Per part nostra, aportem la participació en els actes que organitza la Federació com la “Fira si, millor” dedicada a l’ocupació de persones amb discapacitat. També som presents  en els actes que programen.
– Si vols afegir alguna altra cosa, o alguna demanda a les administracions, o a la societat en general…
El principal problema amb l’administració es la gran càrrega burocràtica, que creix exponencialment cada any que passa. El gran volum d’informació que requereix i el poc temps que hi ha per la presentació de la documentació ens causa molt d’estrès i incrementa la necessitat de dedicar recursos per aquests tràmits administratius.

“El principal problema amb l’administració es la gran càrrega burocràtica, que creix exponencialment cada any que passa”


L’ administració està cada vegada mes allunyada de la societat i malgrat tenir objectius molt bons, l’aplicació dels programes ens complica la nostra gestió, ja que hi ha incertesa en moltes dades que ens impedeix planificar projectes de futur. No hi ha una sensibilitat per conèixer la realitat del dia a dia. Al ser tota la tramitació de forma telemàtica perdem el tracte personal que ens aporta seguretat a les gestions que fem.

NOTÍCIES

CERCAR TEMES

Altres notícies de la Federació

Aquesta pàgina web pot usar cookies per recordar les teves dades d'inici de sessió i recopilar estadístiques per optimitzar la funcionalitat del lloc. Veure política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies