La Federació i el Consorci d’Educació de Barcelona sumen forces per millorar la formació dels treballadors

03/09/2024

La Federació de Centres Especials de Treball de Catalunya i el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), entitat integrada per la Generalitat de Catalunya i l’ajuntament de Barcelona, han signat recentment un conveni de col·laboració per tal de millorar el nivell de qualificació professional de les persones, augmentar-ne l’ocupabilitat i impulsar la competitivitat dels centres especials de treball associats, així com fomentar la participació d’aquests en els processos de qualificació dels treballadors. El conveni ha estat signat per la gerenta del consorci, Mercè Massa, i pel director de La Federació, Miquel Vidal.

Amb aquesta col·laboració es vol respondre a la presa de consciència sobre la importància de fomentar la formació al llarg de tota la vida  de la persona en uns moments en què les necessitats de la societat i les empreses canvien constantment. En aquest sentit, els centres especials de treball han expressat sovint la seva preocupació per la manca de personal qualificat a les seves organitzacions.

Precisament, el CEB té com a objectiu estratègic dissenyar una oferta formativa que s’adeqüi a les característiques de l’alumnat i a les necessitats de formació inicial i continuada del mercat laboral, capacitant-lo per a l’exercici qualificat de diverses professions a través de l’adquisició de la competència professional i els coneixements propis de cada sector.

Interessos comuns, treball conjunt

Per tot plegat, i atesa la confluència d’interessos i objectius entre la federació i el CEB, a partir del conveni es treballarà conjuntament perquè l’oferta formativa d’ensenyaments post obligatoris respongui a les necessitats detectades per la federació; es fomentarà l’intercanvi de coneixement entre les dues institucions mitjançant la forma que en cada moment es consideri més oportuna (visites demostratives, formació per a docents, estades en pràctiques, informació sobre oferta formativa, reconeixement acadèmic de la formació, proves d’accés a cicles formatius, etcètera); i es facilitarà la cessió d’ús d’espais gratuïts quan es detecti una necessitat per alguna de les parts.

Per al president de la federació, Josep Maria Solanellas, “la formació es de vital importància per a qualsevol persona per desenvolupar-se en l’entorn laboral present i futur”. I afegeix: “Tothom hauria d’estar en formació continuada, perquè la societat així ens ho requereix. Confiem que amb un conveni com aquest, aquesta formació ajudi al màxim nombre de persones possible”.

La Federació està molt satisfeta de poder aportar valor a la societat com a difusora, impulsora i prescriptora als CET en aquesta nova iniciativa dins el Sistema de Formació Professional de Catalunya (2020-2030) i poder col·laborar en el procés de concertació de la formació i qualificació professionals que s’ha de desplegar per donar compliment a la normativa. L’FP és una eina clau per garantir itineraris formatius complets per a tots els treballadors, i en especial als treballadors amb discapacitat.