Entrevista. Roser Boladeras, directora gerent de la Fundació Iris

10/07/2024

Treballadors del CET de la fundació Iris fent repartiments

La nostra tasca també consisteix a fer valer la nostra professionalitat i la dels nostres treballadors, amb independència de les seves capacitats”


Roser Boladeras Sancho està al capdavant de la fundació privada Iris, a Sant Vicenç dels Horts, que des de 1973 treballa per millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies en els àmbits educatiu (amb una escola que acaba de fer 40 anys), formatiu, laboral i residencial.

-Quins són els orígens del Centre Especial de Treball de la Fundació Iris? El nostre CET es va crear l’any 1994 per assegurar l’ocupació remunerada a persones amb discapacitat intel·lectual igual o superior al 33%, que provenien de l’escola d’educació especial Iris o de fora. La gran preocupació de les famílies era el futur dels seus fills un cop acabada l’etapa escolar.

Treballador de jardineria de la fundació Iris fent treballs de poda-Com ha estat l’evolució al llarg d’aquests més de 30 anys i quines son les vostres principals activitats? Treballem en quatre àrees: jardineria, bugaderia industrial, manipulats i servei de repartiment postal. Vàrem començar amb el servei de jardineria amb monitors formats a l’escola de jardineria del Castell de Sant Foix; al principi realitzàvem petites tasques de manteniment i enjardinat de propietats privades i d’empreses de Sant Vicenç dels Horts. Poc a poc es va anar coneixent la professionalitat i qualitat de la nostra feina i es van interessar a contractar els nostres serveis empreses de fora del municipi, ajuntaments… Comptem actualment amb un servei de jardineria plenament consolidat que ofereix els seus serveis a particulars, empreses i institucions públiques de tot el Baix Llobregat, Vallès, Garraf, Alt Penedès i Barcelonès.


“El 90 per cent dels nostres treballadors són persones amb discapacitat intel·lectual i la majoria són d’especiasl dificultats”


Treballador del CET de la fundació Iris-Després va obrir el servei de manipulats…. Exacte, va sorgir en constatar que s’havia de crear un servei diferent al de jardineria per tal de donar feina a persones que per formació i/o característiques no podien accedir-hi. Tenint en compte que ja teníem en funcionament el Servei de Teràpia Ocupacional, on es feien petites tasques manipulatives, com verificar peces i/o encaixar objectes que ens proporcionaven empreses del poble, vam pensar que podíem ampliar la nostra vinculació amb aquestes empreses oferint-los tasques més complexes i amb un major volum de producció a partir d’un servei de manipulats. Es va anar ampliant amb el temps aquest servei i actualment treballem per a algunes grans i mitjanes empreses.

– I a continuació el servei de repartiment postal i el de bugaderia…Així és, treballa sobretot per a diverses institucions públiques. L’últim servei que es va obrir va ser el de bugaderia; en un espai de la fundació es va instal·lar una bugaderia industrial que ofereix el servei de rentat, higienitzat, assecat i planxat a nombroses empreses com ara hotels, restaurants, companyies aerolínies… i que es complementa amb el servei de tintoreria que atén a clients particulars. El 90 per cent dels nostres treballadors són persones amb discapacitat intel·lectual i la majoria són d’especials dificultats.

-Tot i haver-ho avançat una mica, amb quin tipus de client treballeu habitualment El tipus de clients que tenim és molt ampli, des de clients particulars a empreses de diverses dimensions, ajuntaments, Generalitat i altres institucions privades i públiques.

-Què diferencia el vostre CET del que puguin oferir altres empreses del mateix sector? Els diferents serveis del nostre CET destaquen per la seva

Treballadora del CET de la fundació Iris planxant

professionalitat i per oferir serveis de la més alta qualitat. Ens diferenciem d’altres empreses del sector, en primer lloc, perquè el 90 per cent dels nostres treballadors son persones amb discapacitat intel·lectual i de vegades física afegida, molts dels quals tenen especials dificultats. A banda d’aquest important aspecte destaquem pel nostre tracte proper, perquè entenem al client, som molt curosos en la nostra feina, ens estem formant contínuament i tots els nostres treballadors i treballadores se senten implicats amb l’entitat i volen ser reconeguts per la seva professionalitat i la qualitat de la seva tasca, i tot això es reflecteix en el resultat del seu treball.

Com és la relació entre el client-proveïdor i el treballador amb discapacitat? Per la vostra experiència, creieu que hi ha encara un estigma a les empreses sobre el que poden fer els treballadors amb discapacitat?  La relació entre el client-proveïdor i el treballador amb discapacitat és molt bona, si sorgeix alguna dificultat sempre hi ha un referent amb el qual poder parlar o posar-se en contacte si és necessari, tant per part del client com del treballador amb discapacitat. L’estigma existeix però molt menor al que hi havia en el passat, la nostra tasca també consisteix a fer valer la nostra professionalitat i la dels nostres treballadors independentment de les seves capacitats i la mostra d’això és el resultat del nostre treball, un treball acurat i de qualitat. Sempre s’encoratja al client a plantejar-nos totes les feines que necessiti, sigui quina sigui la seva dificultat, i és l’encarregat de secció el que fa la valoració sobre la viabilitat d’assumir la tasca segons les nostres possibilitats; si la valoració és positiva així se li transmet al client i assumim la tasca. Els resultats fan esvair tot dubte.

-És un avantatge treballar en una població de les dimensions de Sant Vicenç dels Horts? El fet de treballar a Sant Vicenç és una avantatge perquè és una població petita en la qual tothom ens coneix i sap com fem la feina. Però treballem a moltes altres poblacions i comarques on no se’ns coneix i quan veuen com treballem es converteixen en clients fidels.

-Ens pot explicar alguna fita-èxit-projecte del qual us sentiu especialment orgullosos? Quan vàrem començar el servei de repartiment postal amb adreça, va representar un repte molt important formar a treballadors amb diversitat funcional intel·lectual perquè els era molt difícil orientar-se en l’espai. Molts d’ells va començar a interpretar els mapes i plànols per primera vegada a la seva vida. Això va fer que els seus responsables haguessin d’idear estratègies per sortejar les dificultats i realitzar la tasca de manera autònoma. Ara aquest servei està plenament consolidat i fa que ens sentim molt orgullosos de la seva formació que, a més de desenvolupar la tasca encomanada, els ha permès moure’s amb seguretat per les poblacions en el seu dia a dia.

– I algun projecte de futur-novetat que pugui explicar? Actualment, i atesa la demanda de diferents clients, estem pensant a ampliar el servei de manipulats.


“Es important formar part de la Federació perquè vetlla pels interessos dels Centres Especials de Treball, ens assessora i proporciona espais de trobada i de creació de sinèrgies”


 

-Aconsellaria a responsables d’altres CET que formessin part de la federació? Què els pot aportar la federació? I que podeu aportar vosaltres a la federació? Considero que és important formar part de la Federació perquè vetlla pels interessos dels Centres Especials de Treball, ens assessora i proporciona espais de trobada i de creació de sinèrgies entre les diferents entitats que són molt interessants i enriquidors i ens permet fer força plegats per a seguir avançant. Nosaltres podem aportar la nostra experiència de més de 30 anys tenint centres especials de treball i 50 anys en l’atenció a les persones amb diversitat funcional intel·lectual.

Si vol afegir alguna altra cosa…potser algun entrebanc al qual hagin de fer front en el dia a dia? Els entrebancs amb què ens trobem són, i em consta que aquesta queixa és generalitzada, els retards continuats en els pagaments per part de l’administració, tant del Salari Mínim Interprofessional (SMI) com del relatiu a Equips Multidisciplinars de Suport (EMS), així com la comunicació amb l’administració, que cada vegada és menys directa i no ens proporciona una persona de referència a la qual puguem recórrer per reunir-nos i que atengui els nostres dubtes i inquietuds.

📸Imatges cedida per la fundació Iris

 

Amb el suport de 

 

 

NOTÍCIES

CERCAR TEMES

Altres notícies de la Federació

Aquesta pàgina web pot usar cookies per recordar les teves dades d'inici de sessió i recopilar estadístiques per optimitzar la funcionalitat del lloc. Veure política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies